Eesti passi ja ID-kaardi taotlemine

Tähelepanu! Ka ID-kaartidele hakati alates 23. augustist 2021 hõivama sõrmejälgi. Sõrmejälgi ei pea andma alla 12-aastased lapsed ning kui sõrmejälgede viimasest andmisest on möödas vähem kui 6 aastat.  Sõrmejälgede kehtivust saate kontrollida PPA kodulehelt või helistades klienditoe telefonil +372 612 3000.

Välismaal saab uut passi ja/või ID-kaarti taotleda kolmel moel:

  • iseteeninduses
  • posti teel
  • välisesinduses kohapeal

Taotlemine iseteeninduses

Kõige mugavam ja soodsam on tellida uued dokumendid Politsei- ja Piirivalveameti (edaspidi PPA) iseteeninduses. Iseteenindusse saab siseneda mobiil-ID, Smart-ID või ID-kaardiga. Tellida saab nii passi kui ID-kaarti.

Kui iseteenindusse sisse logides tuleb teade, et taotleja peab andma sõrmejäljed, saab seda teha PPA teenindustes ja Eesti välisesindustes. Helsingis saab sõrmejälgi anda elavas järjekorras E, K kell 13.00-16.00 ja N kell 10.00-13.00. Kui sõrmejäljed on antud, saab jätkata dokumendi taotlemist iseteeninduses. Digitaalse foto saab lisada iseteeninduskeskkonnas, samuti saab tasuda pangakaardiga riigilõivu.

Taotlemine posti teel

ID-kaarti ja passi saab posti teel taotleda ainult siis, kui sõrmejälgede andmisest on möödas vähem kui kuus aastat. Soovi korral saab sõrmejäljed eraldi anda saatkonnas (vt vastuvõtuajad eespool).

Korrektselt täidetud taotlus (EST, ENG) ja riigilõivu tasumist kinnitav kviitung saata tavapostiga Eestisse:

TAOTLUS
Politsei- ja Piirivalveamet
Pärnu mnt 139
Tallinn 15060
Estonia

Lisaks tuleb digitaalne dokumendifoto (fotonõuded) saata e-posti teel aadressile [email protected]. E-kirjale lisada taotleja nimi ja Eesti isikukood. Kui taotleja ei kasuta e-posti, siis võib tema eest foto saata ka keegi teine (nt fotograaf).

Posti teel taotlemise juhendid: soome, inglise  ja vene keeles.

Taotlemine saatkonnas

Kui taotlust ei ole võimalik esitada e-taotluskeskkonnas või posti teel, võite broneerida aja konsuli vastuvõtule telefonil +358 9 622 02 88 E – K 9.00-12.00 ja 13.00-15.00; N – R 9.00-13.00 või e-posti teel: [email protected] ja tulla dokumenti taotlema saatkonda. Lisage e-kirjale oma sünniaeg või isikukood ja telefoninumber.

Võtke kaasa Eesti pass või ID-kaart. Taotluse saab täita koha peal, konsul tuvastab isiku ja võtab taotlejalt sõrmejäljed. Soovi korral võite taotluse kodus printida, täita ja allkirjastada ning kaasa võtta.

Saatkonnas saab riigilõivu tasuda ainult pangakaardiga ja viipemaksena. Sularaha vastu ei võeta. Kui riigilõiv on tasutud ülekandega, tuleb kaasa võtta riigilõivu tasumist kinnitav kviitung.

Lisaks tuleb digitaalne värviline dokumendifoto (fotonõuded) saata e-posti teel aadressile [email protected]. E-kirjale lisada taotleja nimi ja Eesti isikukood. Kui taotleja ei kasuta e-posti, siis võib tema eest foto saata ka keegi teine (nt fotograaf). Konsulaartalituses ei ole fotoboksi.

Riigilõiv

Riigilõiv sõltub nii taotlemise viisist kui kohast, kus dokumenti soovitakse kätte saada. Riigilõivumäärad leiad siit.

Passi ja/või ID-kaardi kättesaamine Soomes

Soomes on võimalik passe ja ID-kaarte kätte saada saatkonnas Helsingis või Eesti aukonsulaatides Kuopios, Maarianhaminas, Oulus, Tamperes, Turus ja Vaasas. Kui dokumendid on jõudnud saatkonda või aukonsuli juurde, võetakse taotlejaga ühendust e-posti või telefoni teel. Aukonsulite kontaktid leiate siit.

Alla 15-aastase lapse pass ja/või ID-kaart väljastatakse ainult lapse seaduslikule esindajale (hooldajale) või tema poolt taotlemise hetkel volitatud isikule.

Vähemalt 15-aastastele kodanikele väljastatakse pass ja/või ID-kaart isiklikult või dokumendi taotlemisel volitatud esindajale.

Passi ja/või ID-kaardi kättesaamise volitus

Passi ja/või ID-kaardi kättesaamiseks saab soovi korral volitada teist inimest. Seda saab teha vaid juhul, kui volitus esitatakse koos taotlusega saatkonnas või PPA teeninduses kohapeal.

Volitatud inimene peab dokumendi kättesaamisel esitama enda kehtiva Eesti isikut tõendava dokumendi ja kaasas peab olema ka taotleja vana pass ja/või ID-kaart.

Kui üle 15-aastase lapse passile ja/või ID-kaardile soovib järele minna lapsevanem, siis peab laps tegema koos taotlusega kohapeal selleks vanemale volituse.

Tähelepanu

  • Kui Teie isikuandmed on muutunud (nimemuutus, abielu, lahutus), siis tuleb kaasa võtta seda sündmust tõendav dokument. Lisainfot leiate siit.
  • Kõiki Eesti kodaniku passi- ja ID-kaardi taotlusi menetleb Politsei- ja Piirivalveamet (PPA). Dokumendi taotluse staatust on võimalik jälgida PPA kodulehel. PPA menetleja teavitab võimalikest puudustest taotlejat e-posti teel.
  • Uued dokumendid jõuavad saatkonda erinevatel aegadel: ID-kaart ligikaudu 3-4 nädala ja pass 4-5 nädala jooksul.Mõlema dokumendi saabumisel saatkonda saate eraldi teavitused. Võimalusel palume dokumentidele järele tulla siis, kui mõlemad dokumendid on saabunud. Kui soovite dokumenti kätte saada Eesti aukonsulaatidest Soomes, lisandub ooteajale veel üks nädal.
  • Välismaal olles ei saa kiirkorras passi ega ID-kaarti taotleda. Kiirkorras saab passi ja ID-kaarti taotleda ainult iseteeninduses või PPA teenindustes Eestis. Kätte saab kiirkorras taotletud dokumente ainult Tallinnas.
  • Välismaalase passi saab taotleda ainult PPA teenindustes Eestis.
  • Alates 1.01.2021 võib kohus tunnistada kehtetuks ja vajadusel ka keelata passi väljaandmise tagaotsitavatele ja kriminaalmenetluse raames tõkendi saanutele (sh elatisvõlgnikud, kellel on seatud Eesti elukohast lahkumise tõkend). ID-kaarti välisriiki isikule kätteandmiseks ei saadeta, sellele peab inimene minema ise järgi PPA teenidusse Eestis. Kui tagaotsitav või elatisvõlgnik on esitanud uue dokumendi taotluse ja väljastuskohaks on välisriik, siis PPA menetleja informeerib isikut viivitamatult e-posti teel isiku suhtes kehtivast kohtumäärusest. Kui tegu on nt elatisvõlgnikuga, siis peale seda, kui isik on võlad tasunud, saadetakse dokumendid (pass ja/või ID-kaart) tema poolt soovitud kohta väljastamiseks. Tagaotsitaval on aga ainsaks võimaluseks taotleda omale tagasipöördumistunnistus või tagasipöördumise luba ning naasta Eestisse.